06 februari 2023

En bra trippel

 


Förra veckan var jag ledig och vi åkte till stugan onsdag till fredag. Så lyxigt att kunna göra så nu. På onsdagen direkt till skidspåren i Klackberg efter att vi satt på värmen i stugan och lastat av vårt lilla pick och pack. Åkte väl närmare en mil men det gick lite segt. Jag är ju ingen hejare på längd men tycker det är skönt att vara ute och göra något. Bastade när vi kom tillbaka till stugan. Så skönt!


På torsdagen hade vi sett att det var en stor sol på vädret i Romme utanför Borlänge och jag tror det var sol på de flesta ställen i vårt avlånga land. Det blev en kanondag! Många bussar på parkeringen men märktes inte i backar och liftar. Inga köer så det var bara att åka rätt in i liften för det mesta. Tycker Romme är bra för en dags skidåkning.Det finns många backar att välja på och liftsystemet sväljer.





Hemma i stugan blev det lite after ski med Vin chaude/ Glühwein. Dvs varmt vin med lite vatten i, farinsocker och apelsinskivor. Så gott! Fick ju Glühweinkryddor på tepåse från Tyskland av Henrik.




Tittade till mina övervintrade växter i garaget. Börjar kika fram lite grönt på både vinrankan och min frilandshibiskus.



Också liv i den stora krukan med rosa Svartöga. Även om bladen ser lite bleka ut.  Har satt en lampa på timer nu så får de lite mer ljus. Svartögat klarade förra vintern och var så fin i somras.


Mina stora Mårbackapelargoner och några hängpelargoner är det också liv i. Får putsas lite så småningom. Förra året fick Mårbackorna stå i växthuset hela sommaren och de var så fina. Blev hur stora som helst. Klippte ner och satte sticklingar av de också. 



På fredagen åkte vi hem från stugan som planerat och vi var hundvakt över helgen till min chefs hund. Vi brukar ju ha lilla Juni då och då. Hon är så lätt att passa och ett kul sällskap. Hon verkar trivas hos oss även om hon såklart blev överlycklig när matte hämtade henne på söndagen.

Ja så det var väl en bra trippel i mina ögon. Onsdag: längdåkning och bastu Torsdag: Utförsåkning och under helgen hundvakt. Var så fint väder här hemma också på lördagen så blev en långpromenad på Björnön med medhavd matsäck i ryggsäcken. 


Även om Juni är liten så pinnar hon nyfiket och glatt på under en långpromenad. Men när jag föreslog kvällspromenad innan vi skulle gå och lägga oss fick jag en blick som sa att hon inte alls var sugen på promenad. Men det blev en kort runda såklart. Kompenserad med lite sovmorgon på söndagen. För det gillar hon. 


Vi gick ner en vända på stan på söndagen och var inom Konsthallen på Sturegatan i Västerås och tittade på så fina bildvävar jag läst om. Trodde först inte man fick ta med hundar in när jag såg skylten på avstånd. Men tvärtom stod det att Hundar är välkomna. Ann-Mari Janssons bildvävsutställning heter Lycklig på strand. Många av motiven var hämtade från Grekland. Tyckte de var jättefina och man blev glad av de. Till exempel en väv som hette Grekiska tanter och beskrev hur tanterna umgicks i vattnet under heta eftermiddagstimmar.  Någon annan hette Morgondopp och det tilltalar ju mig. Har ju morgondopp som vana på sommaren när vi är i stugan. Bildvävarna går att se till den 19 februari. Ann-Mari har varit verksam som textillärare och även simmare och gjort många resor till Grekland läste jag i reportaget om utställningen. 







2 kommentarer:

  1. Hej Igen.
    Men vilken härlig berättelse, både skidor bastu och blommor. Det låter lite likt här i norr faktiskt. Låter ju som du är rätt vältränad ändå. Jag åkte lite skidor häromdagen, det var härligt, men slalom har jag aldrig åkt, hade inga såna skidor när jag växte upp. Verkar lite läskigt. Kan man övervintra Svartöga, hade ingen aning om det. Ååååååååå en vinranka, vad avis jag blir, hade en en gång, blir så sugen på att skaffa en nu, när jag ser din, så underbart.
    Pelargonen ser fin ut.
    Ha en fin Söndag.
    Zara

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Zara! Vältränad skulle jag inte säga men skönt att vara ute och röra på sig. Denna helg blev det längdåkning och en vända på gymmet. Jag har övervintrat min Svartöga. Detta är andra vintern den bor i garaget utan just någon skötsel förutom minimalt med vatten.
      Ha en fin vecka!
      Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.