10 juni 2021

Snigelrundor och morgondopp


Två säkra sommartecken eller sommarvanor när vi är i stugan är morgondopp och snigelrundor på kvällen. Kunde inte låta bli att ta bilden på den lilla snigeln med sitt hus som satt på fönstret på verandan. Nu är det inte främst de små snäckorna jag letar utan de mer glupska spanska skogssniglarna. De vill jag inte ha här och de fanns inte för bara några år sen. Men det är såklart en ojämn kamp. Så trist när de käkar upp det man sått. Det nysådda tycks mest populärt. Jag är grym men gör processen kort och varierar metoderna.

Antingen får de somna in i ölfällor mjölkpaket med malt utblandat i vatten med en skvätt sprit. Eller så klipper jag itu de och strör på lite järnsulfat eftersom de äter varandra. Hur äckligt som helst men då får kannibalerna i sig järnsulfatet. Strör jag bara ut snigelfritt eller ferramol kommer kajor och måsar. Tänk om de kunde äta sniglarna istället. Alternativt har jag en stor tång som jag plockar de med och lägger i en hink med vatten och ättika. Jag låter helt barbarisk men tyvärr när det gäller mördarsniglar har jag den läggningen.

Morgondoppen är en betydligt trevligare vana :) Så bra start på dagen! Det har varit mycket frömjöl i sjön tror det är mest från tallar och granar men nu börjar det försvinna. Inget att gnälla över.


Att man  känner sig fräsch som en nyponros efter badet är att ta i men pigg blir man alla fall av ett morgondopp. Nyponrosorna  i sig är så fina där de ploppar upp lite här och var. 




En av harungarna och jag spanade in varandra på nära håll. Vän eller fiende tänkte vi kanske båda två. Tyvärr är vi lika växtintresserade, men det är som det är. Kan inte vara arg på en sådan sötnos en vacker kväll dessutom. Har satt lite nät på det jag hoppas ska få växa till sig lite. Tror inte det är lika attraktivt då. Nästan lite lockig i pälsen på ryggen eller kanske bara lite blöt efter regnskuren.



På ängen bakom vår vedbod och växthuset såg jag nyligen en älg som käkade sly i godan ro.
Hoppas den håller sig på den sidan gärdesgården. Den äter både mer och fortare än både harpaltar och sniglar :) Men kul att se på lagom avstånd.







Jag har planterat allt i sina slutkrukor eller i landet. Växthuset känns luftigt och ordnat igen. Mycket har flyttat ut. Vi har rensat i garaget och kört två stora lass till tippen. Så skönt. Mest grejer från bastubygget men även annat smått och gott. Det är mysigt att stå och tjuva tomater eller vattna och höra fågelungarna ovanför huvudet. De har bo under taket på gamla garaget. Jag ser de inte än men hör de. 


Bönor och sockerärter framför rabarbern. Tänker alltid på sagan om Jack och bönstjälken när bönorna sätter fart att klättra.


Är zucchinin och broccolin uppäten imorgon så är det som det är.


Jag njuter av stuglivet, nyklippt gräs varvat med ängsblommor och mitt fina växthus.





De två bollpilarna har vuxit en del sen vi satte de. Jag brukar klippa de i underkant med häcksaxen. Så man har lite sikt och det går att köra gräsklipparen under. Blir lite luftigare men ändå är det ombonat med de.




Syrenerna blommar så mycket utanför sovrummet. Kanske en en snabb snigelrunda innan det är dags att dra ner rullgardinen.





2 kommentarer:

  1. Förstår att du/ni njuter stugliv, även om det ingår en viss mördarjakt! Ja, fy för mördarsniglar! Har inte så stora problem med dem nu, sedan vi har inhägnat vår altan!
    Härligt låter det med morgondopp - ja, er stuga ligger otroligt vackert och jag beundrar dina "gröna fingrar!" Underbara bilder!
    Må gott!
    kram, Nilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja det är mysigt att vara i stugan vi är så glada att vi hittade den till slut och det finns mycket att pyssla med. Det är ju min stora hobby med trädgård. Önskar dig en fin helg!
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.