06 januari 2015

Bra avslutning på julledighet

Sista dagen på en lång och skön ledighet. Vi åkte skridskor på en i det närmaste perfekt Mälaris.
Förra året blev det just inget åkt och nog kändes det ganska stappligt och stelt idag.
Men skönt ändå. Det small och dånade och sjöng om isen. Lite läskigt men mest rädd var jag nog för att ramla. Isen är hård. Hade lånat en sons armbågsskydd det kändes bra. Hjälm såklart och stavar bara för det känns bättre.


Utter Inn på Västeråsfjärden.


Det rödaste av julen är bortplockat och är så nöjd över att jag inte tagit fram så mycket.
Två smågranar får vara kvar för de har börjat skjuta små ljusgröna skott.
De får sällskapa med nyårsblommorna. Läste förresten i en trädgårdstidning att just
Kalanchoen kommer synas som snittblomma framöver. Gissningsvis lite längre stjälkar då
än på de i mina små minivaser. Hållbar är den alla fall.

Har precis läst ut en riktigt bra bok också. Att föda ett barn av Kristina Sandberg som precis fått Augustpriset. Beskrivs som svensk stekosrealism, men bra sådan. Från 30-talet och framåt. Det är en trilogi och jag måste nog läsa både tvåan Att sörja för de sina  och trean Liv till varje pris för jag vill ju veta hur det ska gå för huvudpersonen Maj.

Känns ganska bra att börja med en kortvecka efter ledigheten.
 

4 kommentarer:

  1. Bra bokval Annika. Läser trean nu och du bara måste läsa alla. När jag läser hennes böcker kommer jag på mig själv med att jag går omkring och tänker så som hon skriver. Fantastiskt! Kram Eivor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har beställt tvåan och trean idag. Hon skriver så man ser miljöer framför sig och nästan känner dofter. Kram och god fortsättning!
      Annika

      Radera
  2. Har haft lite lästorka ett tag kanske jag sk prova på Sandbergskan./Kulturtanten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte Du kommer ångra Dig! Rekommenderas varmt!
      Lycka till med fågelbilderna!
      Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.