29 april 2014

Blev den gröna linjen i år

Penséerna blev inte lika många och inte lika färgglada som vanligt i år. Det blev bara vita. Mini och några vanliga. De minsta brukar vara bäst på sikt tycker jag.




Sen bestämde jag mig för att gå på den gröna linjen i vårt skuggiga hörn bredvid trappen.
Dit hittar bara kvällssolen ett par timmar.








Köpte perenner och några krukväxter som trivs i skuggiga lägen med lite olika struktur och form på bladen.
Tänkte att de kanske trivs och blir lite kul. Så det blev Funkia, Hasselört, en slags ormbunke eller bräken,
Skuggröna, Plättar i luften och en klöver. Ett gäng Lungört blev det också för de ska ut i rabatterna sen.
Har inte alls gillat de förut men är inte sämre än att jag kan ändra mig. De är riktigt söta och tidiga.
Tror kombinationen kan bli bra när allt får växa på sig lite. Känns lite vilsamt utan att vara trist.


I krukan som delvis står i gassande sol blev det taklök som får sällskapa med lite björkris så länge.
När de alla gjort sitt i krukorna kan de bara flytta vidare till lämpligt ställe i trädgården.


2 kommentarer:

  1. Jag gillar att experimentera med perenner i krukor. Brukar gå hur bra som helst. Snyggt blir det också! Är nyfiken på att följa hur hasselörten och skuggrönan kommer att trivas på sikt. Så fint med dina planteringar i korgar. Det gillar jag!

    Kram,
    Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Maria. Jag hoppas de ska trivas annars får de vandra vidare ut i trädgården.
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.