09 augusti 2013

Skälbyskorpor

Fick så goda skorpor av min svägerska för någon vecka sen.
Se inlägg Det där med presenter
Här kommer det utlovade receptet. Jag döper helt fräckt om de till Skälbyskorpor.
Kära svägerskan bor på Skälby. Sen heter ju Sveriges bästa innebandylag Skälby också.
Att heja på Skälby är lite förknippat med en god fika.

I receptet jag fick är det med apelsin och chokladsmak. Men enligt min svägerska går det lätt att variera receptet. Hon hade gjort en lyckad variant med mosad banan t.ex.
Bara att testa alltså.

Kardemumma är säkert gott i.
 
Marias apelsin och choklad biscotti / Skälbyskorpor ca 60 st  ugn 200 grader
 
75 gram smör
2 dl socker
2 ägg
2 apelsiner (finrivet skal och 2 msk av saften)
 
75 gram mörk choklad grovhackas
5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
 
Sätt ugnen på 200 gr. I en stor bunke rör smör och socker pösigt med elvisp.
Vispa ned äggen ett i taget. Tillsätt apelsinskal och saft.
 
I en annan bunke blandas den hackade chokladen med mjöl, bakpulver och vaniljsocker.
Rör i blandningen i äggsmeten. Lös deg = spröda skorpor. Inte alltför mycket mjöl.
 
Dela degen i 4 delar. Rulla till ca 1,5 cm tjocka längder.
Grädda mitt i ugnen i 20 min.
 
Jag penslade med ett ägg uppepå och strödde på lite kokos.
De jag fick hade sesamfrön på. Kanske fastnar utan ägg också.
Går att variera som man vill. 
 
 
Sänk temperaturen till 80-100 grader och ta ut rullarna. Skär de i sneda bitar.
Lägg tillbaka på plåten och låt de torka i ugn 45-60 minuter.
Mina fick ligga kvar lite längre efter att jag stängt av ugnen
 och hade luckan på glänt.
 
 

 
Sen är det bara att provsmaka.
 
 Eller kanske ge bort en påse.
 
 
Hittade fina etiketter på Åhléns
 
 
 Trevlig helg till Dig som kikar in här!
 
 

 
 





3 kommentarer:

  1. Måste jag prova, Skälbyskorpor :)
    /Åse

    SvaraRadera
  2. Haha...hoppas de blev goda!!! Kram från svägerskan

    SvaraRadera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.