15 november 2023

Senaste tiden

 


Vi var i stugan under helgen. Det är så mycket vatten i sjön igen. Men gjorde sig bra på bild. Tog några bilder under den blå timmen. Det blev ju mörkt tidigt. Har faktiskt redan lagt ut en slinga framför stugan i Stephanandra buskarna och i växthuset lyser det också. Tycker det är helt ok att liva upp sig lite med vinterpynt den här tiden.


Lite senare syntes inte andra sidan av sjön alls. Så grått och disigt. Det regnade en del under helgen men jag hann göra lite nytta.  Putsa alla stugans fönster till exempel. Roligare att ta fram adventsgrejer så småningom om det är gjort. Har införskaffat mig ett teleskopskaft som klarar sex meter. Det behövs inte i stugan men hemma har det varit fyra fönster som är snudd på omöjliga att nå inifrån på andra våningen. Men nu kan jag det. Vi har tagit hjälp med fönsterputs rätt ofta men sist kroknade jag. De som kom var så dåliga så jag skickade hem de efter ett tag. Gången före hade det varit toppen från samma företag bästa jobbet ever så blev extra besviken när det inte fungerade alls. Bara krångel.
Tror de bara gjort skyltfönster i markplan tidigare och det har inte vi på ett gammalt hus. Öppningsbara fönster hade de aldrig sett och suck och stön över spröjs. Trots att jag lämnat tydlig beskrivning av våra fönster. Nej det var verkligen alla fel och jag blev arg. Så själv är bäste dräng även om fönsterputsning inte är min bästa gren alls. Tänker att jag kan ha det här teleskopet i Duplantis-klass till taket på växthuset i vår också så slipper jag klättra så mycket.



Fiffade till några fuskkransar som jag ska ha på växthuset och gjorde en krans av lingonris till stugan. 


Ingen jultomte men en hustomte från Älvdalen och min krans av torkade Dahlior.


Så blev det ännu mer vatten i sjön och bryggan under vatten och roddbåten upptagen på land. 
Hoppas det sjunker undan snart.



Blev lite vinterpynt inne i stugan också. Några tallskott och kottar, lingonris och enris här och var.



Vi skulle ätit Farsdagslunch på Wanbo Herrgård hade vi tänkt men Göran blev superförkyld så det fick vi ställa in. Gjorde risotto med kantareller och en päronefterrätt hemma istället. Päronhalva på färdig smördeg. Pensla med ägg och strö på lite råsocker. Hade hemgjord fläderglass till och lite mandelspån.

Av resten av smördegen gjorde jag oststänger. Goda till risotton eller soppa.


Så hade jag ett litet ess i rockärmen i form av en roande bok till den förkylde mannen.  



Jag roade mig med att fota lite fåglar. Är så glad för Domherrarna. Ser de så sällan jag brukar bara höra de nu när jag lärt mig hur de låter är de lätt att känna igen. Den övre är en Entita har jag fått lära mig.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.