02 juli 2023

Pannkaksväder

 När jag arbetade med ekonomi på Studieförbundet Vuxenskolan för många år sen hade jag en kollega som kallade det för pannkaksväder när det regnade på sommaren. Den "säjningen" tänkte jag på idag när regnet strilar. Så välkommet och välbehövligt och pannkakor blev det. Vi äter pannkakor mycket oftare än bara vid regnväder. Göran älskar pannkakor och är en pannkaksmästare. Allra bäst med färska jordgubbar till. Jag drog igång ett bullbak. Sommarens första eller ja årets första för den delen. Bra att ha lite bullar i frysen på sommaren.


Gjorde enligt receptet på mjölpåsen och använde rumsvarmt smör och mjölk istället för att värma i kastrull. Fick jäsa en timme och jag gjorde 40 mindre bullar. Tycker det blir för mycket med jättestora bullar. Då far man hellre ta två om man vill. Till kardemumman har jag en egen kryddkvarn. Tycker det är så gott med nymald lite grov kardemumma. Förhöjer många bakverk.



Känns skönt med en mellandag och lite regnväder.  Småpyssla och skrota runt lite. Ändå varmt ute och vi startade dagen med morgondopp. Varmt i sjön så jag simmade 200 meter i lätt duggregn. Ljuvligt!


Plockat av lite luktärter. Kommer ju fler ju mer man plockar. Hängt upp blåklint på tork. De behåller färgen bra allra bäst om de torkas i ugn på svag värme 40-50 grader. Fint blomströssel att ha på kakor. Kanske gör det med de egna blåklinten. De här kom från en blandbukett.



Vi hade sån tur igår för det kom regn först på kvällen så blev ett naturligt avslut på vägföreningens lilla knytkalas. På morgonen var det först samling vid grushögen för lite jobb runt vägen. Fylla i lite hål med grus och röja av lite i vägrenen. Sen var det fika med efterföljande årsmöte. På kvällen tipspromenad, kul lagtävlingar, fyndigt  musikquiz med vägens egen speleman på fiol och sen förtäring av medhavd mat och dryck. Göran som gillar historia och släktforskning hade skrivit ihop ett litet häfte om vägens historia med lite bifogade gamla kartor och några gamla flygfoton och ett gammalt handskrivet brev.  Det var både kul och sorglig läsning men tror att alla uppskattade att få varsitt häfte med lite tillbakablick.

Natten till första juli bjöd på en så fin måne som jag fotade innan jag gick och la mig. Inte riktig fullmåne som ska bli nu 3/7 men den lär vi inte se imorgon om det är så mulet och regnigt som nu.






Börjar mer och mer tro på det där som sägs om Lommen att den förebådar regn och storm. Har bara sett någon enstaka eller ett par tidigare i sommar men idag var det elva Storlom strax utanför bryggan och nog regnar det. Förr i tiden gjordes dessutom pannkakor av dess ägg. Källa svenskafaglar.se och podden Bannerheds bevingade vänner som jag gillar. 





 

2 kommentarer:

  1. Hej Annica

    Hur mycket är ni i er fina stuga under sommaren? Mvh Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är i stugan en hel del under sommaren men även resten av året.
      Vi åker lite emellan. Väder och vind får styra lite just nu.
      Allt gott!
      Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.