31 maj 2023

Syrendoft, humleblomster och blommande souvenir


Nytillskott i stugan en ädelsyren med blommor som först är rosa sen nästan vita fyllda. Bara namnet på den som inte känns så bra i munnen just nu Beauty of Moscow.




Vi har en stor syren utanför vårt sovrumsfönter i stugan men har även satt fler lite längre bort mot grannen. De börjar också ta sig nu även om det är rätt mager jord.





Bara syrener när rullgardinen åker upp.




Man blir verkligen "klorofylld" nu av allt det gröna. Midsommarblomstren slår snart ut och Humleblomstren. Vi klipper ju inte allt. Det får vara lite vilt med ängsblommor som avlöser vitsippor och liljekonvaljer.


Syns att de är besläktade med de små söta Geum jag har i rabatten hemma. Nejlikrotssläktet.
Mai Tai heter den aprikosa och den hallonröda Flames of Passion. Hållbara i vas är de också.

 




Den ena Kaprifolen ovanför har slagit ut och har nästan samma färger fast i samma blomma.

Lite persika och hallon. 





Vallmo på gång i vallmolådan och den läckra irisen som jag köpte på trädgårdsresa till England för fem år sen. Souvenir av bästa sorten från en innehållsrik resa där Gunnel Carlsson var guide. Extra glad för att den blommar i år igen med sina nästan bruna blommor som sticker upp bredvid vinrankan. När jag köpte den sa de att rötterna behövde "stekas" av solen så den blev planterad vid söderväggen. Verkar fungera.







Precis sett ett program om Meryl Streep - Hollywoods okrönta drottning. Finns på svt play. Hon är en av mina favoriter, så otroligt mångsidig och uttrycksfull skådespelare.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.