15 april 2021

En fin runda och två boktips


Imorse gick jag en långpromenad ner till Mälaren. Fina gamla Elba färjan och de andra färjorna i svagt solljus. Nedanför Djäkneberget är massor av  påskliljor planterade. Tror att det även kommer andra narcisser senare. Lyssnar på en ljudbok. Tycker det är perfekt när man går själv. De senaste böckerna jag lyssnat på har båda namn i titlarna men är helt olika. Nu lyssnar jag på Jag heter inte Miriam av Majgull Axelsson. Den är väldigt bra men också tung och sorglig eftersom den handlar om förföljelse av judar och romer, livet i koncentrationsläger. Men också om efterkrigstiden   Att behöva låtsas ett helt liv att man är någon annan. Först för att överleva i kvinnolägret sen för att dölja sitt förflutna. En hemlighet som nystas upp inför hennes 85 årsdag. Inte klar med den än. Ingen ny bok men väl så läsvärd. Den jag lyssnade på före har också namnanknytning i titeln lustigt nog. Den är däremot helt ny Je m´apelle Agneta av Emma Hamberg. Lättsam och rolig. Handlar om 49 åriga Agneta som reser till Frankrike för att jobba som au pair hos en äldre dement man. Gillar personporträtten och miljöskildringarna. Man blir sugen på ost. Boken ska även bli film. Har läst fler böcker av både Majgull Axelsson och Emma Hamberg. Gillar båda.


Hemma på tomten är Katsuran på gång att veckla ut sina blad. En favorit. Men jag har många favoriter.

I soligaste hörnan slog Stjärnmagnolian ut sina första knoppar igår.



Nu går det fort när solen skiner. Vi har tre olika magnolior som kommer efter varandra. Nu är nummer två på gång. Så häftigt med det som slår ut på bar kvist. De ludna små knopparna är också så fina. Under magnoliorna blommar Scilla och Backsippor. Tittar varje dag på vårt Japanska körsbär det är också på gång. Så våren är nog här nu.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.