15 mars 2020

Att "Cajsa Warga" lite

Mitt i pågående elände känns det nyttigt att "Cajsa Warga" lite. Kolla vad man faktiskt har hemma och göra något av det. Lite man tager vad man haver. Kanske det blir lite nya rätter rent av eller i det här fallet ett bakexperiment.


Hittade boken Långjäst och lättbakat av Maria Blohm på bokrea på Bokus tidigare. Har skrivit om den förut då hade jag lånat den på biblioteket. Gillar recepten i den. Handduken som jag använder som bakduk visar sjön Barken som vår stuga ligger vid.

Många bra lättlagade recept. Jag har mest bakat frallor/småbröd. Inte för det alls gått någon nöd på oss nu när vi valt att hålla oss undan folk i två veckor efter Italienresan. Vi har fått hjälp att handla. Men kändes ändå bra att också göra slut på lite som fanns hemma. För det fanns en del i både skåp, kyl och frys.

Senaste varianten på småbröd fick därför innehåll som torkade tranbär och pistaschnötter jag fått från Sicilien. G tyckte det var de godaste frallor jag bakat. Tidigare har jag gjort med torkade aprikoser och valnötter så tänkte att detta borde funka lika bra.

Smidigt att röra ihop antingen på kvällen och baka ut de på morgonen eller rör ihop på morgonen och baka ut på kvällen. Gott med nybakat till frukost eller kanske till en soppa på kvällen.

Ursprungsreceptet är så här:

Enkla dinkelfrallor      -       12 frallor jästid 8-12 timmar

Väg och rör ihop vatten, jäst och honung. Väg och nolla vågen emellan de andra ingredienserna så spar du disk. Rör ihop allt för hand med en slev eller i köksmaskin. Det viktiga är att allt blandas.

450 gram kallt vatten
1 bit jäst stor som en ärta
10 gram honung
150 gram fullkornsdinkel
450 gram siktat dinkelmjöl
2 tsk salt

(jag la till ca 1 dl torkade tranbär och lika mycket pistaschnötter)

Täck bunken med plastfilm och låt degen vila i rumstemperatur 8-12 tim.
Forma 12 frallor med två skedar och grädda i 10-15 min i 250 graders varmluftsugn.

Jag sprayade lite vatten i ugnen när jag gräddade för att få frasigare yta på bröden.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.