28 maj 2019

Förundras


Förundras över mina pelargoner i stugan. Under vintern får de knappt någon vård alls och det är väl det som är nyckeln. De står kvar på landet i ett fönster som är svalt. Jag klipper ner visset och de får någon enstaka skvätt vatten. Nu har de kommit fram sen en tid tillbaka och fått lite ny jord uppe på och blommar som sjutton. Blommorna är som stora röda bollar.

Idag och igår har vi planterat massor av pelargoner på jobbet på Hem till Gården. Blir så fint med det gammaldags röda, passar det lantliga där. Även om man fick springa lite mellan skurarna. 

Till sommaren brukar jag ha cascade pelargoner utomhus i stugan men det får vänta lite. 
Penseerna är fortfarande så fina. Här hemma har jag fina rosa Mårbacka pelargoner på verandan eller egentligen Dronning Ingrid pelargoner - Danmarks svar på Mårbackapelargonen. Mina är dock lokalodlade. Inte så mycket som skiljer de båda åt.  Mårbackas ståndarknappar är rosa med rostrött pollen Dronning Ingrid är lite mer fylld i blomman och har blekgula ståndarknappar.

Alla är favoriter och återkommande år från år både de röda och cascaderna på landet och de rosa hemma. Sen brukar jag ha större variation på andra sommarblommor. Alltid lika kul att hitta på vad man ska kombinera. 





2 kommentarer:

  1. Ja, jag förundras också över att pelargoniorna överlever en hel vinter med endast lite vatten! Våra står i ett mörkt förråd, med några plusgrader och får en lite skvätt vatten då och då! Dina ser mycket vackra ut - fin bild! Ja, det finns många sorter och drottningen är väl ändå Mårbackapelargonian! Den danska varianten du nämner har jag nog inte sett! Du kanske visar bild på den vid ett senare tillfälle!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  2. Tack! Ja de är tåliga! Verkar bara vara färgen på ståndarna som skiljer de åt och när jag tittar noga på mina så är de nog mer rosa än gula så är nog inga Drottning Ingrid fast de såldes som det. Spelar ingen som helst roll:) Tycker de är fina! Vill ha de varje år. Brukar kunna spara några av de också men i år är det nya. de gamla var inte fina längre.
    Kram Annika

    SvaraRadera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.