07 mars 2019

Strutsar


Strutsarna var nog de djur jag var mest obekväm med på hela resan. Vi besökte en strutsfarm i Oudtshoorn.
De är stora. De är snabba. De har långa halsar. Men visst var det kul att se de.
Även om jag njöt mest av de som hade ett stängsel mellan sig och oss. Det erkänner jag.
Särskilt som jag sett en monter med lite av vad man hittat i strutsmagar. 
Det var en hel del svårsmält som skruvmejsel, solbrillor mm.
De känns lite som något från dinosauriernas tid.
Känns inte direkt pålitliga eller snälla. Vi blev uppmanade att inte ha lösa blanka saker framme.
Jag var lite orolig för glasögonen :)

På närmare håll finns ju även en strutsfarm i Borlänge. Har inte besökt den ännu. 
Men blir kanske ett besök till Sahlins struts i sommar när vi är mer i stugan. Är ju inte långt dit därifrån. 


Inte bara näbben att hålla koll på. De kan sparkas. Kan sparka ihjäl ett lejon till exempel och springer fortast av alla fåglar. Kan uppnå en hastighet av 70 km/tim på korta sträckor.



Äggen är så hårda att det går att stå på de. Vilket G provade.


Man gör också diverse hantverk av de. Slipar vackra mönster, målar utsmyckning.. Har som prydnad eller med en lampa inuti.


Det specifika skinnet används till väskor och allt möjligt. Prickarna är efter fjädrarna.



Och så fjädrarna såklart. Plymer, dammvippor mm. tillverkas ju av de.


Vi åt förstås struts också när vi var i Oudshoorn. Bland annat i form av väldigt god Carpaccio




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.