09 mars 2019

Hygge


Såg det här trevliga boktipset hos Karin med fina bloggen Vackert naturligt. Hittade boken på biblioteket.
Trevlig och kul läsning om begreppet hygge. Danskarna kan ju det där med att vara lyckliga.

Jag är nog faktiskt rätt bra på hygge. Var nog det redan innan jag läste boken :) 
Hygge kan man företa sig lite varstans. Men levande ljus är nästan ett måste om det ska bli något hygge.

Extra mysigt när det är kallt utanför.
Förra helgen var det is på sjön i stugan. Men tror den sköljer snart. det var öppet vatten längre ut.
   


Raggsockor förhöjer hygge. Särskilt om det är kallt och ruggigt ute och man får vara inne och mysa.
De här fina och sköna i ull har Solveig min fina fd  arbetskamrat stickat till mig.



Någon gott att dricka eller äta eller både och.
Varför inte ett gott te med smak av lakrits och kanel.



Eller Glühwein med en apelsinskiva i. Det gjorde G till oss förra helgen efter att vi varit iväg över dagen och åkt skidor.



En sprakande brasa. Det är ju magiskt det där med både eld och vatten. "Tomglo" lite som allas vår Ernst säger.



Ja kort och gott handlar det väl om avkoppling på lika villkor gärna tillsammans med människor man tycker om.
Att man gör det lite mysigt för sig helt enkelt. Det behöver inte vara något märkvärdigt.
Men känslan. Jag gillar uttrycket och tror det är viktigt att "hygge sig" emellanåt och uppskatta det.

Njuta av livet helt enkelt! Stanna upp. Känna ro och förnöjsamhet.  

8 kommentarer:

  1. Åh så mysigt. Jo det gäller att få sej själv att trivas och må bra. Ha e. Fin dag kram från Nina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Nina! HoppasDu haft en bra helg!
      Kram Annika

      Radera
  2. Hej!
    Mysiga bilder! Vad roligt att du fick inspiration till boken. Nu håller jag på med nästa bok av samma författare. Den handlar om "Lykke". Önskar dig en fin helg. Kram från Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Den är kul att läsa! Tack för tipset! Hoppas Du haft en fin helg!
      Kram Annika

      Radera
  3. Vilket trevligt inlägg med "hygge!" Du är definitivt bra på att "hygge dig"! :) Jag tror nog att jag/vi är bra på det också! :) Ska se om jag finner boken å vårt bibliotek.
    Mysiga bilder till dina rader!
    Söndagskram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja hoppas den finns på ditt bibliotek också! Idag blev det årets första kaffe på trappen. Det får också gå in under hygge.
      Kram Annika

      Radera
  4. Du verkar kunna det där med "hygge". Hörde att ordet "hygge" är ett stort begrepp i engelskspråkiga länder nu för tiden. Tror att vi kan påverka mycket själva genom att försöka göra det mysigt omkring oss. Ägna oss åt våra passioner. Göra det bästa man kan av sin dag.
    Kul bok!

    Kram // AH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag tror också att man kan påverka mycket själv! Tror också man blir lite trevligare om man försöker göra lite mysigt omkring sig för sig själv och för andra.
      Boken är absolut läsvärd!
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.