27 december 2018

Kina - Peking och kinesiska muren - Gott slut

Vill önska er som kikar in här ett gott slut! Vår Kina resa tidigare i höstas fick ett gott slut i Peking.
Här kommer några avslutande bilder från Kina-resan.
Fler inlägg finns under etiketten Kina. Vi åkte tåg till Peking  från Shanghai. Det gick snabbt. Som Skåne tur och retur ungefär för oss  drygt 130 mil  fast på 5 timmar eller ännu snabbare. Bekvämt och fina tåg. En upplevelse!

Första dagen i Peking åkte vi till kinesiska muren. vi fick hjälp av hotellet att avtala med en kille som hämtade upp oss och körde oss till Mutianyu vilket tog en dryg timme för en bestämd peng. Han väntade sen på oss hela dagen. Vi åkte buss och sen linbana upp på muren.  Meddelade killen (dvs det vill säga äldste sonen som kan lite kinesiska meddelade :) när vi var på gång hemåt och arrangemanget fungerade smidigt. Över förväntan.

Långt där borta syns Peking.

Det sägs att pojkar blir män på kinesiska muren. Vet inte hur det är med det. De här tre verkar ha barnasinnet i behåll alla fall.
Men helt klart var muren en stor upplevelse. Det tyckte vi alla fyra.

Ja det finns såklart massor att se i Peking. Vi gick utanför Maos mausoleum men gick inte in där.

Vackra rosor växte utanför och det var även fontäner till musik vid vissa klockslag.

Lite gatubilder när vi promenerade mot den förbjudna staden.
Pekinganka åt vi inte. Men här hänger några som ska bli middag.

De här under  ska väl inte bli middag men verkade lite väl trångbodda.

Monument över folkets hjältar på Himmelska fridens torg.
Otroliga ytor överallt. Jättemycket trafik. Jättemycket folk redan tidigt på morgonen.

Rikard testade sitt medhavda munskydd. Vi led inte av dålig luft  under resan. Men kan säkert variera.

Henrik tog snabbtåget tillbaka till Shanghai efter lunch och vi andra åkte mot Sverige dagen därpå.

Vi tre som var kvar i Peking gick en lång promenad till  Himmelens tempel som omges av en stor park.
Lite konstig kontrast med de gamla byggnaderna och en stor tv skärm. I mina ögon krockar det....

Men en trevlig park med musik och spontandans.

Kanske var det mor och dotter som tog en svängom. Jag vet inte. Kina var verkligen annorlunda på så många sätt. Jag drömde jättelänge om resan på nätterna efter att vi kommit hem. Så hade nog mycket att gå igenom :) så många intryck, så mycket folk, ljud och ljus. Men väldigt intressant.

Vi fick ett gott slut på den här kvällen här hemma ikväll.  Sonen som nu  är hemma från Kina han med lagade så god kyckling i stil med den vi åt på hans favorit lunchställe i Shanghai. Lillebrorsan fick användning för sina julklappspinnar. Så mysigt att få några dagar nu över jul tillsammans allihop.

Vill önska dig ett Gott slut på 2018 och ett Gott nytt år!