26 november 2014

Pricken över i


Jag tycker om när man hittar andra användningsområden för saker och ting. 
Det är ofta det som blir själva twisten. Eller pricken över i så att säga.




Just nu ser jag många fina bilder på bloggar och i tidningar på gamla burkar som 
får en ny mening med hyacinter i.

Någon använder gamla mandelkvarnar till prydnad, gamla bruksföremål får nytt liv.
Eller en gammal cykelkorg som blir fin med blommor i.
Det gillar jag  När prylar dyker upp och används till något helt annat än vad som var tänkt från början. En bra form av återbruk inte sällan med lite fantasi och humor. 
Skadar aldrig det heller.


Den här veckan har jag fått pyssla lite på arbetstid ;)) 
har roat mig med att göra julklappar till en del företagskunder. 

Mitt rum har sett ut som en tomteverkstadsfilial  under en längre tid
för en del har jag kunnat förbereda men själva slutspurten var denna vecka. 
Hade tänkt dela upp det på två dagar för det var ju ett antal som skulle färdigställas.

Men så blev det tillfälligt haveri på vår stora skrivare i måndags så då hann jag göra klart allihop. 
Kunde ändå inte göra så mycket annat just då.
Var väl någon mening med det också.

Det som tog längst tid var att packa ur ljusstakarna ur kartongerna.
De var väl paketerade..... vilket såklart var bra.

Bara att komplettera med hyacinten som skulle i idag. 
De ville jag ha i kyla så länge som möjligt så de inte skulle börja slå ut för tidigt. 

Hade gjort en "prototyp" för att checka att hyacinten överlevde inuti ljusstaken 
och slog ut som den skulle. Det gick fint. 

Tanken är att de här kunderna ska få de till advent. 
Även om själva ljusstaken är fin året om.
Bara att variera innehållet.


Kottar plockade jag i stugan för längesen.
Gillar kombinationer med kontraster.
Kottar och blanka kulor till exempel. 






Preppade ljusstakar i väntan på hyacinter. Hyacinterna slog jag in i bakplåtspapper och grovt snöre.
Lite plast om rötterna för att hålla lite fukt kvar.


Paketerade ljusen separat med glansigt papper och juteband (som man har runt träd) 
som jag fäste med ett stort gem. Kopparfärgat förstås.... 
tycker gemet det blev den lilla pricken över i och lite kul.  

Hoppas de som får de tycker likadant och blir nöjda. 





4 kommentarer:

  1. Så fina företagspaket du har gjort! Ser att det står Boden ovanpå ljuskuberna och för mig betyder det att jag åker på kurs i Boden nästa vecka men jag anar att Boden är ngt annat. Antar att jag får möta minusgrader och snö, hoppas det hjälper mig att komma i litet adventsfeeling och julmood. Jag behöver nämligen en megados just nu. Kram Merja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Merja! Ja ha ha det är accenten som är skillnaden. Det blev en släkting varse när han fått sin inkallelseorder och tänkte att hans efternamn var nämnt många gånger på den innan han förstod att han skulle till just Boden. Hoppas Du får trevligt norröver och hittar feelingen!
      Kram Annika

      Radera
  2. Det där tror jag företagskunderna kommer att gilla! Så snygga lyktor och inte minst allt omsorgsfullt och vackert paketerat.
    Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva! Jo det verkar som de blev glada. Alltid kul att få respons.
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.