17 februari 2018

Tulpaner

Fascineras av tulpaner!
De lever sitt eget liv och ser olika ut dag för dag.
Har haft turen att få köpa tulpaner på lök av en lokal odlare. Vardagslyx för mig!
De kan man leka med ännu mera.
Och visst är de vackra tulpanerna från att de är en liten krispig knopp
till det vilda utblommade nästan vissna stadiet.


Nästan som pioner.
Glansiga som siden mot den matta kudden med liknande blommor..
Nästan så jag tycker de nästan utblommade är läckrast. Vilda!
Rosa blir lila innan de släpper och faller till marken.







 En blomma ur samma bukett för en vecka sen.




Lite långa och tunga men står för sig själva i lökarna.



Bonusknoppar

                                          
Förundras över hur mycket som ryms i en lök!



Huller om buller. 


Tulpaner är det på loppisfatet också och fler små bonusknoppar från sidolökar.
De kommer nog inte slå ut men ändå så där härligt ljusgröna i en miniampel. 


Fint med några centimeter snö så vi fick åka lite skidor igen.
Kartat runt i spår på platten och lyssnat på några kapitel av
Elena Ferrantes tredje bok i öronen.
Nytta med nöje och bara skönt att vara ute!  

Trevlig fortsättning på helgen!



8 kommentarer:

  1. Så fint. det är verkligen så tulpaner är fina hur de än är. Den där första gillade jag verkligen.
    Hoppas du får en fin söndag med
    Kram Meta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Meta! Ja den fösta ser helt vild ut.
      Kram Annika

      Radera
  2. Fina foton! Älskar tuplaner! Särskilt franska och såna där pionliknande!

    Kram // AH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja härligt medtulpaner! Lycka till med nya kameran. Fin present!
      Kram Annika

      Radera
  3. Åh, så fina foton och tulpaner! :) Du har verkligen lyckats med kameran den här gången! Urläckra foton och de första där mot din blå vägg... Underbart!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunilla! Ja det var så fint morgonljus på lördagen efter frukost så var tvungen att fota lite. Så var det lite kul med kudden vars blommor i tyget påminde om de utblommade tulpanerna.
      Kram Annika

      Radera
  4. Vackra tulpaner o fint fat. Jag har exakt lika som också är köpt på loppis.... Kram S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Men vad kul att Du har ett likadant fat! Jag köpte mitt i Skåne på Lions tror jag i Åhus.
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.