23 juli 2018

Några stopp på väg till Skåne


Har haft en fantastisk förlängd helg i Skåne som får delas upp på flera inlägg. Skåne har en speciell plats i mitt hjärta men jag tycker också det är kul att passa på att göra några roliga stopp på vägen.
Första stoppet blev i Hjo. Vi gick runt lite vid hamnen bara och sen körde vi runt och kikade lite på alla gamla fina trähus som finns där. Fotade några fula fiskar vid hamnen och var inom en bra Book outlet i stan. Brukar alltid fynda något där. Alla böcker kostar 25:- både faktaböcker, skönlitteratur, barnböcker.  Bra semesterläsning kanske.


Sen blev det lunch på en golfklubb i Falköping. Alltid så bra att äta på golfklubbar. Oftast prisvärd och god mat i trevlig miljö och ingen större väntan. Jag spelar ju inte ens golf men det gör G så vi brukar ha hans Golfguide med i bilen om vi är ute på längre turer som nu.


Sen körde vi till Tjolöholms slott utanför Kungsbacka. Kul att variera vägen neråt när man inte har någon brådska. G hade aldrig varit där och jag var på Tjolöholm ca -85 så var väl på tiden. 

Vi gick bara runt utvändigt även om utställningen säkert varit sevärd.
Downton  - I nöd och lust. Bröllopskläder från serien.
Har tittat på kläder från serien tidigare på Hallwylska i Stockholm och det var kul. 
Jag gillade serien mycket.


Vi närmade oss slottet och det är ju en väldigt speciell byggnad för att vara i Sverige.
Små söta vaser på väggen och info om visning av trädgården.



 Såg en fin Bägarranka utanför och tänkte att det var kanske ett bra val vi gjorde för vi gav nyligen bort en sådan till G´s moster. De verkar rätt tåliga och blommar glatt.

 Nog känns det engelskt alltid.

 Men jag som gillar Vallmo kan inte låta bli att bedåras av de små som frösått sig mellan stenarna.
Enkelt men vackert.



 Lite mer överdådigt med vyn mot havet. de klippta buskarna och Afrikas blå lilja.



 Afrikas lilja i vitt och en fin Hortensia.

 Skrattade åt den roliga stenhunden och åt en glass i caféet innan vi for vidare.
Det var varmt och bra cabväder. 
Men jag hade glömt halmhatten hemma ...… fick hålla tillgodo med kepsen.
 Åtgärdade det senare under resan. :)


4 kommentarer:

  1. Men...varför har jag aldrig varit vid Tjolöholms slott?!? Det ser inte ens ut att ligga i Sverige - så väldigt annorlunda! Tack för tipset - det får bli något att lägga på minnet till en annan gång. Kram // AH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det får Du sätta upp på utflyktsönskelistan.
      Kram Annika

      Radera
  2. Vi har ju inte så långt till Tjolöholms slott, ändå är det ett tag sedan vi var där. Omgivningarna är fantastiska liksom slottet. Fina foton du bjuder på! Blev lite full i skratt beträffande lunch och golfklubbar. Vi spelar inte heller golf, men söker oss gärna till olika golfklubbar var vi än är, då maten oftast är god och prisvärd.
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja en kompis till mig pratade om att de ofta gör hundpromenader (bor nära) där så blev sugen på ett återbesök och det var ju evigheter sen jag var där.
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.